De SPOILER-VRIJE review van Star Wars: The Force Awakens

Een waardig vervolg met ijzersterke cast

Goed, we zijn hier op de Stuff-redactie een klein beetje bevooroordeeld over Star Wars. Onze verwachtingen voor The Force Awakens waren dan ook astronomisch hoog, en stiekem wisten we wel dat de film nooit aan die verwachtingen kon voldoen. Tot we de zaal uitliepen, want Star Wars VII maakt al die verwachtingen niet alleen waar, maar gaat er zelfs overheen.

Feest der herkenning

Het is moeilijk om niet te veel te spoilen over de film, maar dat gaan we niet doen. We raden je aan om in ieder geval de eerste trailer te kijken.

Als je die gezien hebt, weet je al dat The Force Awakens een waar feest der herkenning voor de fans is. Dat zie je terug in de cast (Harrison Ford en Chewbacca 'komen thuis'), in de locaties (zandplaneet Jakku is net zo'n desolaat niemandsland als Tatooine), maar ook de nieuwe locaties, personages en dialogen zitten barstensvol vette knipogen naar de oude trilogieën - zonder dat dat vervelend wordt. The Force Awakens is een ode, geen kopie.

Finn-terdun verhaal

Het zal ook niet als verrassing komen dat het verhaal nog steeds het ultieme sprookje van goed tegen kwaad is. De good guys zijn nog steeds rebellen, die vechten tegen de bad guys die wereld universumoverheersing nastreven. Dat verhaal heeft niet veel diepgang, misschien zelfs wat te weinig, maar dat is ook wel goed na de zwaarwichtige uitstapjes die Lucas nam in deel 1, 2 en 3. J.J. Abrams en Disney spelen het op veilig door een verhaal te vertellen met weinig pretenties, maar met nét genoeg mysterie om de spanning er bij te houden.

Betere personages dan Jar Jar

Wat The Force Awakens zo goed maakt is de bijzonder scherpe balans die J.J. Abrams weet te vinden tussen een ode aan de klassieke trilogieën en een volwaardig nieuw verhaal.

Waar de oude vertrouwde cast van de schattig brullende Chewie en de IJzeren Dame Carrie Fisher precies doen waar ze goed in zijn, staan de nieuwe hoofdrolspelers John Boyega en Daisy Ridley met verve hun mannetje en vrouwtje als Finn en Rey. Zeker die laatste is één van de beste nieuwe personages die het Star Wars-universum ons ooit heeft voorgeschoteld: Een complexe rol met veel diepgang en achtergrond, die Ridley zonder moeite steengoed neerzet. Boyega als gedeserteerde Storm Trooper Finn zorgt voor een persoonlijker portret van de bad guys, maar ook voor de comic relief zonder tot karikatuur of nieuwe Jar Jar te vervallen.

De relaties en achtergronden laten we even achterwege, maar het is lovenswaardig hoeveel dynamiek het duo heeft. En niet alleen met elkaar, maar ook de heen-en-weers met Han en de rest van de oude garde zijn spontaan en snel, ongeforceerd en grappig.

Nostalgische piew-piew

Star Wars maakte zijn furore in de jaren 70 en 80 door zijn destijds schitterende special effects, maar wie A New Hope of Return of the Jedi nu terugkijkt ziet dat die klassiekers wel een klein beetje zijn ingehaald door de tand des tijds. Die effects zijn opgepoetst in TFA waardoor het geheel er allemaal wat gelikter uit ziet, maar blijven wel trouw aan het origineel. De X-Wing Fighters schieten met lekkere 'piew piew'-lasers, de lightsabers zoemen als vanouds, en de Storm Troopers hebben nog steeds dezelfde arbo-technisch onveilige plastic pakjes aan.

En dan die muziek. John Williams laat zijn 120-koppige strijkorkest weer alles uit de kast halen om een van de beste soundtracks in jaren te laten horen, met muzikale thema's die soms bekend voorkomen (zoals de Imperial March die de inmiddels verkoolde helm van Darth Vader ondersteunt), en nieuwe deuntjes die de sfeer perfect weergeven.

Er is weer balans in de Force

J.J. Abrams stond voor een herculiaanse taak toen hij Star Wars VII mocht maken. Het zou makkelijk zijn geweest om de oude films te veel na te willen doen, maar te moeilijk om een compleet nieuwe invulling aan het complexe universum te geven.

Maar het is gelukt. The Force Awakens is een prachtige film, die alles is wat je van een Star Wars-film verwacht en veel meer dan dat. Episode VII zet de toon voor een nieuwe trilogie die in alles een meer dan waardige opvolger wordt van de bestaande films. En we kunnen niet wachten om meer te zien van Luke in zijn rol als...

Sorry, de eindredactie zegt dat we aan onze woordlimiet zitten. Zul je toch echt zelf een kaartje moeten kopen!