Apple Music review: is deze dienst wat?

Apple heeft de reputatie van game changer. Ook op muziekgebied?

Apple heeft de reputatie van game changer. Hun iPod en iTunes veranderde onze manier van luisteren naar muziek. Maar met Apple Music komt het merk wel erg laat op het streamingdienstfeest. Of is het eerder fashionably late en slaagt Apple er met deze dienst toch weer in om onze manier van muziek luisteren voorgoed te veranderen? Stuff testte het voor je.

Voor een maandbedrag van € 9,99 voegt Apple Music je bestaande muziekbibliotheek samen met de de 30 miljoen tracks uit de catalogus, het 24-uurs Beats 1 Radio station, honderden speellijsten die door experts zijn gecureerd en nieuwe en exclusieve nummers en muziekvideo's. Maar een gratis abonnement zoals bij Spotify is er niet. En ook hogere resolutie audio, zoals Tidal heeft, is nog niet beschikbaar. De Mac-versie verschilt op een paar punten van de mobiele versie. Zo zie je op de Mac soortgelijke artiesten en invloeden naast het profiel van een artiest. Als je met de rechtermuisknop klikt op een track, krijg je de bitrate te zien (handig als je je eigen muziek terugzoekt). Helaas kun je een nummer dat je hoort op Beats 1 niet zoals in de app rechtsreeks opslaan en ook krijg je het programmaschema van de dj's niet te zien.

Eindeloos klikken

Apple Music is verdeeld in vijf basissecties: For You, Beats 1Radio, Nieuw, Mijn muziek en Connect. Laten we beginnen met wat wij de beste feature van Apple Music vinden: de For You-sectie. Daarmee doet Apple Music suggesties voor artiesten, albums en afspeellijsten op basis van jouw muzieksmaak. En dat doet 'ie opvallend goed. Klik op het hart-icoontje naast een nummer dat je mooi vindt en Apple zoekt daar creatieve en goed doordachte afspeellijsten bij. Wij zijn onder de indruk van de muziekkeuze, maar ook van de manier waarop de nummers gegroepeerd en gepresenteerd worden. Van tophits tot onbekende tracks, invloeden op een bepaalde band of een afspeellijst gericht op een songwriter of periode. Apple's keuze is zeer intelligent. De feature is absoluut verfijnder dan bij andere streamingdiensten; je merkt dat deze afspeellijsten worden voorgeselecteerd door mensen die van muziek houden en niet door een koelbloedig algoritme. Met als resultaat dat we eindeloos op nieuwe afspeellijsten hebben zitten klikken en meer nieuwe muziek hebben gehoord dan ooit tevoren.

Wereldwijd radiostation

Apple's eigen Beats 1 Radio - een radiostation dat 24 uur per dag over de hele wereld uitzendt - laat een afwisselende en eigenzinnige mix van muziek horen. Het zijn niet alleen de grote hits. Iedere dj heeft een eigen smaak, waardoor er voor iedereen wel iets bij zit. Heb je al een ander favoriet radiostation, dan probeert Beats je niet gelijk weg te trekken. Maar met gast-dj's als Dr. Dre, Pharrell Williams, Elton John, St Vincent en Josh Homme's Alligator Hour proberen ze je wel te verleiden.
Apple schept flink op over het feit dat ze elk uur van de dag naar 100 landen uitzenden. Het zou dan aardig zijn als er ook iets meer diversiteit zou zijn qua wereldmuziek. En ook al zendt Beats 1 de hele dag uit, het is niet altijd live. De shows worden, meestal zo'n 12 uur na de uitzending, herhaald.

Verborgen pareltjes Apple Music

Er is zoveel te vinden in Nieuw dat het een beetje overweldigend is. Exclusive topselecties, nieuwe artiesten, geselecteerde video's en afspeellijsten. Hulde aan Apple voor het enorme aanbod om uit te kiezen, maar de ontwerpers hadden zich iets meer kunnen beperken in de manier hoe alle informatie wordt getoond. Er zijn veel verborgen pareltjes. Zo heb je in Apple Music Editors afspeellijsten op genre en in Activiteiten vind je afspeellijsten gebaseerd op wat je op dat moment aan het doen bent: reizen, werken, koken, wakker worden, etc. Ook is er een aardige selectie aan muziekvideo's. Je kunt de videokwaliteit selecteren in de voorkeuze-instelling van iTunes (1080p, 720p of SD-kwaliteit) en het beeld ziet er op het beeldscherm van een iPhone 6 helder, natuurlijk en duidelijk uit. In tegenstelling tot YouTube speelt de video gewoon door terwijl je verder zoekt. Helaas hapert hij wel als je hem minimaliseert en weer naar volledig scherm overzet, maar we hopen dat dit wordt verholpen in een software-update.
En kun je je Ping nog herinneren, Apple's sociale platform in iTunes? Dit idee komt terug in Connect, een feature waar artiesten onder meer exclusieve tracks en video's met hun fans kunnen delen. Het is een mix tussen Instagram en Tumblr en de moeite om te checken. Maar we gebruiken deze functie het minst.

Alles in een app

In My Music kun je je eigen muziek terugvinden. Dat wil zeggen: al je bestanden die je zelf hebt opgeslagen op je smartphone, de cd's die je als wav hebt binnengehaald, je eigen afspeellijsten en alle muziek die je hebt opgeslagen in Apple Music. Dankzij iCloud kun je ook je muziek terugvinden die je hebt opgeslagen in iTunes. Muziek die is opgeslagen op je smartphone heeft een iPhone-icoontje, maar je kunt niet zien of dit je originele wav-bestand is of dat deze is opgeslagen in de muziekdienst. Dit in verband met offline luisteren. Vinden we niet heel erg, het doel van Apple Music is immers om je complete muziekcollectie beschikbaar te hebben in één app.

Explore!

Vergeleken met de strakke layout van Spotify en Tidal komt de heftige interface van Apple Music nogal druk over. Door de nadruk op het design komt het echter wel aantrekkelijk over. Apple heeft heel veel functies achter icoontjes verborgen, waardoor het toch netjes overkomt. De regel hierbij is: klik op alles, explore! Naast alle nummers, artiesten en afspeellijsten zie je drie stipjes staan. Als je erop tikt, krijg je speel-, deel- en offline-opties. Waar je je ook bevindt in de app, je ziet altijd de Now Playing balk aan de onderkant van het scherm en bovenaan de zoekbalk. Hier kun je altijd in de bibliotheek van Apple Music of die van jezelf zoeken. Apple heeft aangegeven dat je ook alles aan Siri kunt vragen, bijvoorbeeld 'speel de nummer 1 hit van deze dag in 1988'. Alhoewel dit nog een beetje op goed geluk is. Wij houden het liever op het browsen door de app, wat intuïtiever is.

Knalt lekker

Apple heeft niet meegedeeld op welke bitrate de nummers worden gestreamd. We kunnen wel zeggen dat de nummers in Apple's iCloudbibliotheek in 256 kbps AAC zijn opgeslagen (dezelfde bitrate als de iTunes downloads). Het is echter niet duidelijk of er een verschil is tussen wifi en het mobiele netwerk. Vergeleken met Spotify (op 320 kbps) vinden wij dezelfde tracks via Apple Music gedetailleerder klinken en horen we meer ruimte rondom de instrumenten. Nirvana's Smells Like Teen Spirit knalt lekker. Je hoort het randje op de overstuurde gitaren en de stem van Kurt Cobain klinkt gepast boos. Het klinkt dynamisch en spannend, en niet zo plat als op Spotify.

Conclusie Apple Music review

Apple Music mag dan laat op het feestje komen, de streamingdienst biedt wel wat anders dan zijn concurrenten. De For You-sectie, waarmee Apple Music suggesties doet voor artiesten, albums en afspeellijsten op basis van jouw muzieksmaak, werkt uitmuntend. En ook het live radio station en de aantrekkelijke interface zijn pluspunten ten opzichte van andere diensten. Voor degenen die erg gebonden zijn aan Spotify of Tidal, kan het moeilijk zijn om over te stappen, maar we raden je aan om deze nieuwe streamingdienst vooral eens te proberen. Apple Music zal de manier van muziek luisteren niet compleet veranderen, maar de dienst zal er zeker voor zorgen dat je meer naar muziek gaat luisteren. En dat kan alleen maar goed zijn.